Bilmeyenler için İlk başta, mantıklı görünmüyor. Köprü ya
da üst geçit tıpkı bir yol gibidir, değil mi? Sonuçta
normal bir yolda da köprü de de sıcaklığı aynı şekilde hissederiz.
Hava sıcaklığı düştükçe hem yolların hem de
köprülerin yüzeyi soğumaya başlar. Köprüler, yollardan daha
hızlı soğuyacak ve buz daha hızlı oluşacaktır. Tamimiyle bilimle alakalıdır ve
genel olarak 3 sebebi vardır.
1. Hava Teması
İlk ve en yaygın sebep, soğuk hava kütlesi bir köprünün yüzeyini yukarıdan ve aşağıdan çevreler. Bu, köprülerin her iki taraftan da ısı kaybettiği anlamına gelir. Köprülerin ısıyı tutmasının, rüzgara ve aşırı hava koşullarına dayanmasının bir yolu yoktur. Bu nedenle sıcaklık donma noktasına düşer düşmez hızla buzlanmaya başlar. Yollar ise sadece yüzey kısmından ısı kaybederler. Yolların altındaki zemin, sıcaklık donma noktasının birkaç derece altına düşmedikçe, yolların buzlanmasını önlemeye yardımcı olur. İki metre yükseklikte ölçülen hava sıcaklığı donma noktasına kadar düşse bile yol altındaki toprak yüzeyden dolayı sıfır derecenin üzerinde kalabilir. Böylece köprü ve viyadüklere göre yolların donması gecikerek gerçekleşir.
2. Konum
Bir köprünün ya da viyadüğün çabuk donmasının diğer
nedenlerinden biri de konumudur. Her tarafı genel olarak açık oluyor ama
önemli olan altında ne olduğu. Köprüler genel olarak su kütlelerinin
üzerine yapılan sanat yapılarıdır. Su hızla donar ve soğuk noktalar
oluşturur. Bu soğuk noktalar, altlarında sıcak hava kütlesinin bulunduğu
karayollarına göre köprüyü donmaya daha yatkın hale getirir.
3. İnşaat
Bir köprünün bir yoldan önce donmasının bir diğer nedeni de, yapımından kaynaklanmaktadır. Genellikle köprüler çelik ve betondan yapılır. Hem çelik hem de beton ısıyı çok iyi iletir. Köprünün içinde ısı var, ancak soğuk sıcaklıklarla karşılaştığı yüzeye hızla aktarılıyor. Dışarıdaki sıcaklık 0 derece veya altındaysa, sıcak hava hızla donmaya başlar ve bu da yapıda buz lekeleri oluşturur. Yollar, ısıyı çok iyi iletmeyen asfalttan yapılmıştır. Yolun içinde ve altında sıkışan ısı, orada daha uzun süre kalma eğiliminde olacak ve bir yolun donması için gereken süreyi uzatacaktır.
Buzlu Havalarda Köprüde Sürüş
Buzlu havalarda araç kullanırken bir köprüye geldiğinizde buz görmeyebilirsiniz. Buz, kar veya kir ile kolayca karışabilir ve sürücünün algılayamayacağı donmuş alanlar oluşturabilir. Tam hızda gidiyorsanız, bu görünmeyen buz kütlelerinden birine temas ettiğinizde otomobilinizin kontrolünü kaybedersiniz. Bu genellikle kara buz olarak bilinir.
Her yerde buzun çok az miktarı bile tehlikelidir. Yollardaki suların donmamış olduğunu gören bazı sürücüler, benzer şekilde köprü ve viyadüklerde de buz olmayacağını düşünerek hata yapmaktadır.Bulunduğunuz bölgede yoğun kış şartlarında tuzlama çalışmaları muhakkak düzenlidir. Henüz tuzlama çalışması yapılmayan bir köprüde buz birikebilir ve bu tehlikeli bir durum haline gelir. Özellikle siyah buz görmenin neredeyse imkânsız olduğu geceleri özellikle dikkat etmelisiniz. Ortam sıcaklığı donma noktasının altına düştüğünde dikkatli kullandığınızdan emin olmalısınız. Her zaman herhangi bir köprüde buz olduğunu varsaymalısınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder